Kosmonymia som ny kreativ møteplass

Kreative møteplasser

Hønse-Lovisas hus

Tanken om kreative møteplasser startet under driften og virksomheten i Hønse-Lovisas hus (Sagene bydel) i 2003 og videre aktiviteter; på Sagene med flerkunststed etter den nedlagte helsestasjonen over Sagene samfunnshus. I dag; Sagene kultursmie.

Kreative møteplasser var vel der da jeg valgte å bli kunstmaler høsten 1999.

Etter tiden på Sagene, fulgte en tid på Jar, Bærum hvor maleri – og utstillingsaktivitetene spredde seg på flere steder. Frem til 2013 ble det opparbeidet 1000 malerier i mange ulike størrelser, som så ble for det meste lagret frem til dags dato. En kreativ møteplass bestod ikke i bare utstilling, men kåseri, kurs, temavalg, pedagogisk praksis, andre utstillere og musikalske innslag.

Kosmonymia

Kosmonymia var ikke et navn da i 2013, men ble det i 2022; sett med tilbakeskuende blikk. I 2013 kom ideen om at det måtte gå an å lage brettspill og kortstokk etter hvordan grunnbegrepene er organisert. Først i høst (2023) foreligger nå en trykket og utgitt begrepskortstokk, som er milepelen for hva en kan se for seg av videre kreative møteplasser.

Filosofisk allmenning

Filosofisk allmenning har sin rot i forståelsen av begreper som allmenne (universelle- universalier) og startet som en FaceBook- profil for filosofiske ytringer og er arrangements-formidling.

Det allmenne

Det allmenne blir da viktig å forstå som begrep. Det allmenne er underkommunisert, da offentligheten snakker mest om felleskap. Å skille mellom det som er felles og det som er allment blir derfor en oppgave særlig i kulturlivet i forhold til staten. Dette blir særlig å utdype når det er snakk om en kultur- og et åndsliv hvor alle er invitert til å delta. Allmenning og allmue er gamle og kjente uttrykk for det samme. Kosmonymia som kreativ møteplass er derfor anlagt for det store (allmenne) og ikke det lille «felles multiplum» (lag-gruppe-felleskap) der alltid noen faller utenfor.

Erfaring

Kosmonymia har eksperimentert i begreps-samtale og i diskusjon om begreps-motsetninger ukentlig i en ett års-periode. Dette er en øvelse som krever tenkning og personlig tilstedeværelse. Selv om språkeksperter er gode å ha, er det ikke alltid at de treffer spikeren på hodet. En mer ureflektert dialektbruker kan bli krontapp i en utveksling om begreper, språklige uttrykk og idiomer. Begrepene kan nemlig strekkes, og ved at tydning eller betoning utgjør forskjeller innenfor det enkelte begrep, kan det frigjordte ordet komme uforvarende. Bevissthet om begrep blir således en fortsettetelse av hva skolen er tenkt å være: En allmennutdannelse. En beskjeftigelse med begreper er derfor noe vi gjør hele livet igjennom om vi ender opp med å løse kryssord og å legge kabal?

lenke:

Kosmonymia som ny kreativ møteplass har sitt språklige anliggende, men har som allmennskolen alle de praktiske mulighetene som finnes innenfor kunst, vitenskap og religion. Her går det om å skape et nytt utgangspunkt som altså bevisstgjøres gjennom den språklige fordypelsen.

For det nye tilholdstedet er det derfor et samarbeid om det allmennes premisser; det nyskapende og om det blir en kreativ møteplass?

Midt i malen.